Digital synlighet/ Digitalmarkedsføring
Synlighet, alle snakker om det. “Jobb med din digitale tilstedeværelse, din digitale synlighet, digitalmarkedsføring, bli mer synlig, skap en sterk merkevare på nett” .
Trenger jeg egentlig å bli mer synlig hvis bedriften går bra og ting flyter? Det korte svaret på det er JA! Kundene dine er på nett og det er der de starter kundereisen. Om de ikke finner deg så er du ikke med ut av startboksen, og du vil ikke bli vurdert som en seriøs aktør.
Så til det litt lengere svaret:
1. Få et moderne og attraktivt nettsted – viktig for digital synlighet
Kundene har så høye forventninger i dagens marked at en svak tilstedeværelse nesten kan gjøre mer skade enn den gir fordeler. Det finns mange “gjør det selv” plattformer som kan få deg raskt og rimelig på nett. Ofte gir dessverre et “gjør det selv prosjekt” svake eller ingen resultater og ikke bare taper bedriften mange muligheter, dere har også sølet bort mye verdifull tid. Vi anbefaler derfor sterkt å heller investere i hjelp fra noen som har ekspertisen og som sørger for å utnytte potensialet.
2. Ha søkemotoroptimalisering i fokus – sentralt for digitalmarkedsføring:
- Lag godt innhold som også er søkeordmålrettet
- Optimaliser og komprimer bilder
- Bygg god lenkestruktur
- Tenk “Mobile first”
- Reduser Javascript på hjemmesiden
- Ha rask nettside i fokus
- Lag en Google My Business og hold den oppdatert
- Les mer her
3. Lag en blogg
Å skrive en ukentlig blogg som fokuserer på nøkkelord som er viktige for bedriften din, kan gi dere et realt løft. Godt innhold er sentralt i forhold til digital synlighet og digitalmarkedsføring generelt.
4. Bruk sosiale medier
- Sørg for å være relevante, oppdaterte og by litt på dere selv. Start med kanaler som du vet dere kan håndtere.
- Del innhold som appellerer til følelser. De fleste av våre beslutninger tas basert på følelser.
- Bruk nøkkelord for dine sosiale medieplattformer. Bruk de samme søkeordene dere bruker på nettsiden. Google er ikke det eneste stedet folk søker. Kunden bruker sosiale plattformer for å søke og finne relevant innhold.
- Her kan dere spille på artiklene som dere lager til bloggen.
5. Vær aktiv – essensielt for din digitale synlighet
Du har hørt dette en million ganger, men det er så viktig! Hvis du skal gjøre sosiale medier til en del av den digitale strategien, må dere være aktive. Det betyr å publisere kvalitetsinnlegg regelmessig, svare på kommentarer og svare på direktemeldinger, dele innhold fra andre kilder og mye mer. Det samme gjelder om dere har en blogg. Sørg for at den holdes oppdatert og relevant.’
6. Få kunder til å skrive en anmeldelse
Det kan være på Facebook og på Google min Bedrift. Du kan også legge ut anmeldelsene på nettstedet ditt.
7. Annonsering – Digitalmarkedsføring i dag handler mye om smart annonsering
Annonsering på Google, Facebook eller Instagram samt display annonsering kommer vi ikke unna. Det er er mulig å gjøre dette selv, men vi anbefaler dere å få hjelp fra et byrå som kan det. Ellers risikerer du å kaste bort penger. Annonsering vil generelt gi bedriftens sin digitale synlighet en boost. Betalt søk vil også bidra til mer effekt på organisk synlighet. Les mer om dette her
8. Epost markedsføring
Fordelen som e-postmarkedsføring har fremfor andre kanaler, er at mottakerne dine har valgt å motta e-postene dine. Noe som betyr at de ØNSKER å høre fra deg.
9. Få med ansatte i bedriften!
Del innleggene dine med de ansatte og forsøk å få de engasjerte og med på laget. Når dere har kommet dit at de uten oppfordring deler og sprer innholdet videre i sine nettverk, har dere kommet langt. Jungeltelegrafen funker på nett også og her er det mye gratis å hente. Får du med de ansatte gir det bedriften mye gratis digital synlighet.
Mer om: hvordan øke den organiske synligheten på nettsiden
Ja, dette kan høres ut som mye innsats. men det er sjeldent stor belønning for liten innsats. Husk at det er mye her dere kan få hjelp til og ofte er det smart å fokusere på det dere er eksperter på og knytte dere til gode partnere som kan hjelpe. Ta kontakt og kan vi hjelper dere 🙂 .