Forfatter

A2N Markedsførings- og digitalbyrå

Publisert

A2N Markedsførings- og digitalbyrå
Publisert
19.1.2022

Facebook-annonse eller fremme et innlegg?

Fristende å trykke på "boost post" / "frem innlegg"-knappen? Det er både fordeler og ulemper ved å booste eller fremme et innlegg fra Facebook og Instagram-profilen. Grunnregelen er, tenk deg om to ganger før du booster. La oss se dypere på når du skal booste et organisk innlegg versus når du bør opprette en Facebook-annonse.

Har du postet et innlegg på Facebook-profilen din, eller kanskje på Instagram?

En slik organisk post (gratis synlighet) kan «boostes» og fremheves slik at den blir synlig som en annonse (betalt synlighet). Det er likevel forskjell på å sette penger på en organisk post/arrangement og det å opprette en Facebook-annonse via Facebook Business Manager. Mens det å booste et innlegg fortsatt anses som en annonse, opprettes Facebook-annonser gjennom Ads Manager og tilbyr mer avanserte tilpasningsløsninger.

Likheten mellom begge to er at de krever et budsjett for å bli delt med et større publikum.

"Boost post = Når du vil øke engasjement og rekkevidde på organiske poster"

Ønsker du at din nåværende post skal bli delt med et større publikum og få mer engasjement på selve posten (likerklikk, kommentarer og delinger)? Da kan det å fremme et innlegg på Instagram eller booste en post på Facebook være tingen. Pass da på at budskapet er solid og er det som skal fremmes - og ikke nødvendigvis som en merkevarebyggende aktivitet.

Vær obs på at du kun kan booste en nåværende organisk post eller arrangementer administrert av bedriften.

Ulempen med å gjøre dette, istedenfor å opprette en egen Facebook-annonse, er at du har mye mindre segmenteringsmuligheter og mindre kontroll.

Du kan heller ikke tilpasse innholdet ditt til ulike plasseringer! For eksempel vil annonsen se helt lik ut både i Feed-oppdateringen på Facebook, som i en Story. En boostet post vil ikke være tilpasset til riktig format. Dette kan gå på bekostning av brand-manualen og uttrykket.

"Vi ser gjerne at det gir dårligere resultater om du booster en post vs. å opprette en Facebook-annonse"

Hvorfor du bør ha Facebook-annonser gjennom Facebook Business Manager

  • Full Kontroll
    Du har full kontroll over annonsespend-fordeling, målgrupper, plasseringer og annoonseutforming. I tillegg kan du styre frekvensen (hvor mange ganger en mottaker blir eksponert for annonsen din i kampanjeperioden). Her kan du også velge egen URL-link til ønsket landingsside.
  • Velge egne kampanjemål
    Ønsker du at annonsene skal generere konverteringer eller salg? Eller ønsker du at annonsene skal nå flest mulig unike personer? Det finnes 11 ulike kampanjemål å velge mellom om du annonserer via Business Manager.
  • Optimaliseringsmulighet
    Med Facebook-annonser har du muligheten til å redigere og optimalisere kampanjen.
  • Stort rapporteringsgrunnlag
  • Mer nytte av annonsespend
    Sist, men ikke minst; ved å benytte seg av Facebooks best practice når det gjelder oppsett av annonser, vil du få mer nytte av annonsekronene og større sjanse for konverteringsoppnåelse.
TilbakeSe flere artikler
Vi jobber for din synlighet. La oss hjelpe deg med markedsføringen.
Si hei!

Si hei og vi vil ta kontakt med deg :)

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Ola Marvin Vodal

Teamet

Ola Marvin Vodal

Rådgiver

Send oss en melding

Ønsker du mer informasjon om en
tjeneste eller et produkt?

Send henvendelse