Fra å hjelpe alt fra start-ups, til større børsnoterte selskaper med digitale strategier i mer enn 20 år, har vi gjort oss opp noen tanker om det å sette mål og utvikle gode strategier. En klar og tydelig strategi bør utarbeides både for små og større bedrifter. Og for ordens skyld:
Strategi er en plan for å oppnå suksess
Digital strategi – vår definisjon
Det finnes flere ulike definisjoner og oppfatninger om hva en digital strategi er. Vår enkle beskrivelse er «en langsiktig plan bygget for å oppnå et digitalt mål». Innholdet i en digital strategi bør bestå av målsettinger, prioriteringer og konkrete handlinger for å nå målet.
For de fleste er det viktigste å komme i gang – særlig om du ikke har gjort digital annonsering tidligere. En liten strategi og en tydelig plan er bedre enn den som aldri ble utført. Dersom du kun har en nettside, men ikke har utnyttet potensiale med søkemotorannonsering mot målgruppen, kan dette være et fint sted å begynne.
Strategi – Keep it simple
Det viktigste du gjør på veien er å konkretisere en plan for å oppnå suksess. For de fleste bedrifter kan det dreie seg om å øke antall salg i nettbutikken, øke omsetningen eller få flere leads.
Hva bør en digital strategi inneholde?
Her er vår oppskrift til en god digital strategi:
1. Målsetning – Hva er målsetningene til din bedrift?
Noen liker å lage 5-års planer mens for andre handler det om år for år. Et hårete mål for 12 måneder eller 3-5 år er uansett viktig, slik at du har noe attraktivt å jobbe mot så dere ikke famler i blinde.
Vi anbefaler å definere et primærmål, samt noen kortsiktige (realistiske) mål. De kortsiktige vil bidra til å skape fokus og hjelper deg til å være strukturert på veien mot primærmålet.
Eksempel på enkel digitale målsetninger:
- Øke antall leads (telefoner, e-poster, utfylling av kontaktskjema)
- X antall besøk til nettsiden per år/måned
- Doble nedlasting av pdf-er
- Redusere kostnad per henvendelse på betalt søk med 10%
- Øke gjennomsnittlig lesetid for hjemmesidens artikler
2. Kanalvalg og målgruppe – Hva er bedriftens viktigste kanaler og primærmålgruppe?
Vi anbefaler å skille mellom push- og pull-kanaler eller taktiske og strategiske kampanjer. Du bør ha en sunn mediemix der du benytter flere kanaler som kan kombinere oppmerksomhet, engasjement og vinne kunder. Noen tjenester har en lang kundereise, der endelig beslutningen tas etter et lengre perspektiv. Riktig balansegang av salgsutløsende aktiviteter og merkevarebygging (top-of-mind) er da viktig, men vanskelig. Vi utfordrer oss selv og våre kunder på dette.
Vi mener at en langsiktig digital vekststrategi bør bestå av 60% merkevarebygging og 40% salgsutløsende aktiviteter.
Du kan med fordel tilpasse fordelingen noe basert på om selskapet er nystartet eller godt etablert og det er forskjell på strategi for B2C og B2B. Tar du utgangspunkt i fordelingen (60-40) ved planlegging av aktiviteter og budsjett til de digitale kanalene vil du uansett komme langt.
3. Kommunikasjon til målgruppen
Call-to-action (CTA): En tilpasning av CTA til ulike digitale kanaler kan fungere godt fordi dine kunder er i ulikt modus i de forskjellige kanalene. Det lønner seg å tilpasse CTA basert på sesongvariasjoner for din bransje.
Unique Selling Points (USP): Se gjerne på dagens USP-er på nettsiden og i de digitale kanalene. Kanskje du kan gjøre A/B-testing av salgsbudskapet?
Test nye kanaler eller produkter:
Kan bedriften fremheve nye produkter og tjenester en gitt periode, som ikke har vært markedsført tidligere? Ved å teste nye digitale kanaler som LinkedIn, Instagram eller bannerannonsering vil man også kunne nå målgruppen digitalt på en annen måte enn bare gjennom Google søk – potensialet er stort. Ved å være bevisst på hva målet er, og hvordan målet nåes i digitale kanaler, har man større sannsynlighet for suksess.
4. Analyse – Analysér resultatene og ha oversikt på delmålene
Ta for deg delmålene du har satt deg, og se på korresponderende data for hvert enkelt mål. Hvordan ligger bedriften an? Har aktivitetene bidratt til ønsket trafikkøkning til nettsiden eller flere henvendelser? Bør det gjøres noen grep for å nå delmålene?
Vi som byrå rapporterer jevnlig på resultater fra både Søk, Display, Sosiale Medier og andre annonsekanaler. På den måten sikrer vi positiv utvikling og holder kunden godt orientert hele veien.
Dersom resultatene uteblir, kan man raskt ta grep ved behov. Dette blir vanskeligere om man ikke analyserer aktivitetene jevnlig. Skal du nå hovedmålsetningen din, må du analysere effekten av det du tester og vite at du oppnår delmålene.
Hvordan utforme en digital markedsstrategi?
Vi anbefaler å gjennomgå bedriftens hovedmål og stille noen enkle spørsmål.
- Hvilke markedsaktiviteter har ikke fungert for oss og hvorfor?
- Hvordan kommuniserer vi til vår målgruppe? (Tone of Voice)
- Hvilke kanaler bruker vår målgruppe aktivt?
- Hvem er «vi» og hvorfor skal kunden velge akkurat oss?
- Hvem er våre konkurrenter? Hva gjør konkurrentene?
- Kjenner du til alle de digitale kanalene og bedriftens muligheter?
- Har dere analysert data og trafikken på nettsiden? Gjør brukerne på nettsiden det vi ønsker?
- Er markedsbudsjettet realistisk knyttet opp mot de målene vi har?
Et mål uten en plan er bare et ønske.
Snudde millionunderskudd til overskudd på et år
Skal bedriften ha utvikling må den prøve på det den ikke klarte i fjor. Det er ytterst få selskaper som tredobler omsetningen på et år (men all honnør til de som faktisk klarer det!). Tålmodighet er viktig. Ikke få panikk om resultatene ikke kommer med en gang.
Netthandelsgiganten Komplett.no forsøkte i en periode på å utvide porteføljen til blant annet apotek, sminke, barneutstyr, bilder og eierskap i dagligvarebutikk.
Selskapet gikk på en aldri så liten smell i 2018, når de bokførte et underskudd på nærmere 300 millioner. Tror du de fikk panikk? Nei.
Over tid valgte Komplett å justere ned sin ambisiøse strategi ved å satse på smalere produktgrupper og fokusere på sine primære. Selskapet endte på et positivt resultat allerede i 2019.
Tilbake til opprinnelig strategi ble altså en suksessfaktor. En av hemmelighetene bak en god strategi er tålmodighet. Du må prøve og feile. Etter fjorårets utbrudd av korona bør du være forberedt på at det kan oppstå situasjoner utenfor din kontroll, som gjør at du må tenke annerledes, endre fokus, endre planer eller tilpasse strategien.
Den digitale strategien kan alltid justeres!
Hva er dine KPI-er?
Key Performance Indicators (KPI): Ofte blir man blendet av sin egen merkevare, som man jobber med daglig. For mange kan det derfor være vanskelig å være objektiv til sin egen nettside, merkevare og digital annonsering.
En ekstern vurdering eller analyse av nettsiden, eller egen synlighet kan være lurt. Da får man gode råd hos noen som kan se selskapet fra utsiden og sette seg inn i kundens situasjon.
Har du kontroll på dine KPI-er per kanal du benytter? Har du en plan på hvordan du skal nå dine KPI-er og er de realistiske til ditt markedsbudsjett?
Vi har lang erfaring med å hjelpe en rekke ulike selskaper med å konvertere besøkende til kunder, kommunisere mer effektivt eller øke synligheten.
Ble du litt nysgjerrig på hvordan vi jobber og vil vite mer? Ta gjerne kontakt med meg direkte! Det er lite som motiverer meg mer, enn å se på nye spennende digitale selskapsmuligheter!