Hvordan fungerer søkemotorer?
Når du søker etter noe i Google (eller andre søkemotorer som Bing, Youtube og DuckDuckGo), så vil deres algoritme fungere slik at søkemotoren gir deg det beste søkeresultatet.
Hvordan bestemmer Google hva som er det beste søkeresultatet?
Relevans
Hvis du søker etter «hunder» så ønsker du ikke å få innhold om katter.
Det er derfor Google ser etter sider som er nært relatert til søkeordet, men det betyr ikke at alt med «hunder» å gjøre vil rangere på toppen da det er mange millioner av sider som er relevante for akkurat det søkeordet.
Autoritet
Autoritet er akkurat hva det høres ut som. Det er Google sin måte å dømme nettstedet ditt. Google avgjør om innholdet på nettstedet er nøyaktig og pålitelig.
Hvordan gjør Google dette?
De sjekker nemlig antall sider som lenker til din side. Ofte er det slikt at jo flere baklenker man har, jo høyere vil man rangere, men hvilke sider som lenker til din side har også en effekt på rangeringen.
Nytteverdi
Til tross for at innhold kan være relevant og autorativt, så betyr det ikke at det er av nytte. Er ikke innholdet nyttig, så vil det enkelt og greit ikke rangere øverst i resultatene.
Det er nemlig et skille mellom innhold av kvalitet og «nyttig» innhold.
Et eksempel på dette er å søke etter «kylling»
Får du opp artikler om kylling eller kylling oppskrifter?
Google måler nytten basert på hvordan brukere samhandler med søkeordet. Hvis Google ser at de fleste som søker etter kylling ser egentlig etter kylling oppskrifter og trykker oftere på kylling oppskrift artikler enn artikler om selve kyllingen, så vil oppskriftene rangere høyere.
Artikler om kylling oppskrifter har da en større «nytteverdi» enn andre artikler rundt det søkeordet.
Et tips for å rangere høyere
Lag en nettside som folk elsker. Søkemotorer er utviklet for å måle forskjellige signaler på nettstedet. Brukervennlighet blir stadig viktigere og det å gi brukerne hva de er ute etter er avgjørende for å rangere på toppen i dag.
Hvordan fungerer SEO?
SEO funker slik at du optimaliserer nettstedet for søkemotorer. Enten om det er Google, Bing eller Youtube!
Jobben blir da å sørge for at søkemotoren anser nettstedet ditt som det beste søkeresultatet for en brukers søk.
Hvordan Google og andre søkemotorer gjør dette, er ved å bestemme hva resultatet blir basert på mange faktorer som blant annet relevans, autoritet, nytteverdi, nedlastningshastighet og mye mer!
Få hjelp med søkemotoroptimalisering!
Vi bistår i alle faser av SEO. Vi kartlegger dagens status på synlighet og avdekker mulige forbedringsområder på din nettside. Dette er et fint utgangspunkt for å få innsikt i hva som er positivt og hva som bør jobbes videre med!
Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat!