Jo Simen Skog

Vurderer du gass eller brems?

Kontakt oss for en prat

Er det brems eller gass som gjelder i motvinden 

Nå er vi godt inne de berømte nedgangstidene. Fra en stisyklists perspektiv vil jeg beskrive forholdene som våte, sleipe og kjølige. Ikke drømmeforhold, men det er mulig å få til gode økter og fine opplevelser. Du må bare gjøre litt justeringer og ha rett utstyr. Du vil bli våt, litt kald og kanskje oppleve å gå på tryne. Men så vet du at solskinnsturene på tørre stier kommer, og da oppleves de enda bedre og du vil være veldig godt forberedt.

Jo Simen fra Øyerfjellet juli 2024, på vått og sleipt føre :)
Jo Simen fra Øyerfjellet i juli 2024, på vått og sleipt føre :)

Mange merker nedgangstidene på kroppen nå. Kombinasjon av økte renter, prisstigning og kanskje en dårligere betalt jobb, den er ikke god. 

Fra styresmaktene hører vi om at norsk økonomi går bra, men sannheten er at mange bransjer sliter og merke lite til at økonomien går bra. Store deler av privat sektor merker at vi er i dyrtid. Innenfor bygg og anlegg går det tregt. Dette får store ringvirkninger. I bransjen som vi jobber i (reklame og kommunikasjon) er det veldig rolig. Mange holder hånden på håndbrekket og kutter i budsjettene eller har satt aktiviteter på vent. Vi vet alle at det vil snu, spørsmålet er når og hvor fort. Men hva skjer når det snur? Hvordan skal vi posisjonere oss og være klare? Vi har skrevet om dette temaet tidligere, men ettersom rentene fremdeles er høye og nedgangstidene ikke slipper taket, er det på plass med en liten påminnelse.  

Hvordan drive markedsføring i nedgangstider? 

I nedgangstider er det flere strategiske tilnærminger til markedsføring som kan være effektive: 

Oppretthold eller øk markedsføringsbudsjettet

Selv om det kan virke fristende å kutte kostnader, viser forskning at det kan være mer lønnsomt å opprettholde eller til og med øke markedsføringsinnsatsen i nedgangstider. Dette gir mulighet til å ta markedsandeler fra konkurrenter som reduserer sin synlighet. Når du prioriterer å komme deg ut i marka selv om det er vått, glatte røtter og ugreie forhold, så utvikler du erfaring og hever nivået. Vi bygger karakter under slike forhold. Når vinden snur og det blir bedre tider, så vil du dra mye nytte av at du opprettholdt trykket. Du vil kunne oppleve å fly på de tørre stiene og har fått en fordel mot de du konkurrerer mot. Du er klar til å ta posisjoner.

Fokuser på langsiktig merkevarebygging

Bruk tiden til å skape gode historier og bygge en sterk merkevare. En god balanse mellom merkevarebyggende (60%) og salgsaktiverende (40%) kommunikasjon kan gi bedre avkastning over tid.  

Markedsføring i nedgangstider

Tilpass budskapet

Fokuser på å hjelpe kundene dine med deres utfordringer. Lansér nye produkttilbud, kurs, webinarer eller guider som løser kundenes problemer. Dette kan generere flere leads og salgsmuligheter. 

Vær synlig og modig

Når andre kutter markedsføring, er det lettere å få oppmerksomhet. Bedrifter som investerer i markedsføring under nedgangstider oppfattes ofte som sterkere og mer vellykkede. Som i utendørsidrett, kom deg ut i dårlig vær. Det er nå konkurrentene sitter på sofaen. Kom deg ut og bygg karakter.

Utnytt digitale kanaler

Moderne, digital B2B-markedsføring bygger momentum over tid. Oppretthold din tilstedeværelse for å beholde posisjoner i søkemotorer og lojalitet fra målgruppen. 

Målrett innsatsen

Bruk data og markedsanalyser for å identifisere hvilke segmenter eller prosjekter som fortsatt vokser, selv i nedgangstider. Fokuser ressursene dine på disse områdene. 

Innovér og lansér nyheter

Utnytt muligheten til å utvikle nye tjenester eller produkter som møter endrede kundebehov. Nå er tiden inne for å gjøre ting litt annerledes og teste ut nye metoder. Tilbake til sykkelreferansen, søk også alternative treningsmuligheter (innendørstrening, styrke, spinning etc). 

Effektiviser salgsprosessen

Fokuser på å korte ned salgssykluser og redusere manuelt arbeid gjennom automatisering og digitalisering. 

Ved å bruke disse strategiene kan bedrifter ikke bare overleve, men også vokse i utfordrende økonomiske tider.

Det handler om å være strategisk, kundefokusert og modig i markedsføringsinnsatsen, snarere enn å kutte blindt i budsjettene. 

Det er kanskje lett å si for oss å mene dette som jobber med markedsføring og lever av at selskaper investerer i markedsføring. Den berømte bukken med havresekken. Men ettersom vi har vært i bransjen i 25 år nå, så kan vi faktisk mene noe basert på erfaring. Vi har vært gjennom en rekke nedgangsperioder. Det vi har sett, er at selskaper som opprettholder trykket, skyter fart ut av startblokka med en helt annen akselerasjon enn de som holder igjen. Vi har også sett en rekke ganger at disse selskapene har opplevd vekst og tatt store steg i motvinden. Når det snur, gjelder det å være klar. Kom deg ut på tur, selv i dårlig vær!

Ønsker du mer informasjon om en tjeneste eller et produkt?
Send henvendelse