Jeg har ledet en mengde konseptutviklings- og merkevareprosjekter opp gjennom årene, og har jobbet med strategi, markedsføring, merkevarebygging og konseptutvikling som kunde, fra byråsiden, på forbrukermarkedet (B2C) og bedriftsmarkedet (B2B). For små oppstartbedrifter, industribedrifter og store internasjonale merkevarer. I “alle” tenkelige bransjer.
Gjennom disse 25 årene har det skjedd en voldsom teknologisk utvikling. Og den kanskje aller største endringen mener mange kommer nå med AI.
Men noe endrer seg aldri
Selv om teknologien har endret seg voldsomt og vil fortsette å gjøre det fremover, er det fortsatt helt ekte mennesker vi skal kommunisere med. Enten som beslutningstakere som bedriftskunder eller som privatpersoner som forbrukere, er vi alle mennesker. Kan faktisk være lett å glemme i jungelen av alle de mulige kanalene og taktikkene. Derfor gjelder de samme enkle grunnprinsippene som før: kommunikasjonen må fremstå som ekte og reflektere virksomheten eller produktet slik det faktisk er eller aspirerer til å være. Den må treffe både hjertet og hjernen, og det må være en tydelig historiefortelling og rød tråd. Mitt tips er at vi forbrukere vil bli enda mer sensitive for det ekte og autentiske. Som jo også kan være en stor mulighet for å skille seg positivt ut for de som anerkjenner dette.
Mennesker er mer informerte og kritiske enn noen gang før. De forventer at merkevarer skal være genuine og ærlige i sin kommunikasjon. Derfor er det avgjørende å sikre at alle aspekter av markedsføringen reflekterer merkevarens ekte kjerneverdier.