Bannerannonser er annonser som dukker opp på forskjellige nettsteder, digitale magasiner og blogger. En bannerannonse består vanligvis av bilder, tekst eller GIF-er (animasjon), og vises ofte ved siden av, under eller over en redaksjonell artikkel.
Hvordan skille seg ut?
Det er mange annonsører der ute, og stor konkurranse.
Hvilken farge eller hvilket bilde som gir flest klikk vet vi ikke med sikkerhet. Men det som er sikkert er at budskapet må være enkelt å oppfatte, og det må treffe målgruppen du har definert – det må rett og slett fenge!
Vi vet at kreative bannerne gir best resultat, så bruk litt tid på å forme budskapet du ønsker å formidle.
Kom raskt til poenget
Brukere navigerer rask på nett, derfor er det helt avgjørende at du raskt treffer målgruppen med budskapet ditt – du har kun noen få sekunder å gjøre det på.
Mange er ofte redde for å ikke få sagt nok om virksomheten sin, eller forklart nok rundt et produkt eller tjeneste – men vær kritisk og kreativ med det du vil fortelle, ingen vil lese for mye tekst skrevet i en litt for liten font.
Husk at bannerannonser kun er en invitasjon til å besøke nettsiden din, og skal alltid kommunisere med landingssiden.
Gjør du dette riktig får du lettere konverteringer, og besøkstiden på siden vil øke. Ulike budskap i annonsene dine, eller flere bannersett vil ofte fungere som en påminnelser for brukeren.
Det kan også tiltrekke seg nye brukere til nettstedet ditt. Vær konsekvent i det visuelle uttrykket.
Vær tro til fonter, farger og bildebruk – det vil styrke merkevaren din!
Du må være kritisk og kreativ med det du vil fortelle, du trenger ikke fortelle alt med en gang 👇
Spesifikasjoner til bannersted
Spesifikasjoner som filtype, størrelse og lengde er ting du må ta høyde for når du utformer bannerannonser.
For at filstørrelsen ikke skal overskride maksimal størrelse på 100 Kb må du være forsiktig med bruk av antall farger og lengde på animasjon.
Skal du veksle mellom flere budskap vil også dette påvirke filstørrelsen, som igjen går ut over kvaliteten på bannerannonsen.
Dersom du lager bannerannonser med gif -animasjon er det ofte en grense på 30 sekunder.
Dersom en animasjon veksler mellom to budskap som begge varer i eksempelvis 2 sekunder, vil bannerannonsen spilles av 7 ganger før den stopper.
Da er det viktig at siste frame (bilde) har et budskap som gir mening eller oppfordrer til handling. For raske vekslinger mellom frames (bilder) kan oppleves som «flasheffect» og kan føre til at bannerannonsen ikke blir godkjent.
Du trenger hverken huske på eller ta hensyn til alt dette, men greit å vite litt om det.
Det tryggeste er å bruke en erfaren designer som har full kontroll på både budskapsformidling og alle de tekniske kravene. Det gjør din hverdag lettere.
Trenger du hjelp med bannerannonsering?
Ta kontakt med oss så hjelper vi deg.