1. Er nettsiden din mobilvennlig?
- Du bruker nok mobilen din dagen lang for alle de raske tingene du ønsker svar på. Det er her mobilen vinner suverent foran PC-en som enten ligger nede i vesken eller står på kontoret.
- Google prioriterer i dag mobilvennlighet, som vil si at hvis nettsiden din er tilpasset mobilbruk, er rask og er brukervennlig, da vil den rangere høyere.
- Målet med mobiloptimalisering er å holde brukere fornøyde mens de navigerer gjennom nettsiden slik at en besøker opplever nettsiden som moderne, relevant og profesjonelt.
2. Tar du i bruk Google My Business?
- Google My Business er avgjørende for lokal SEO. Dette fører til at bedriften din kommer opp på Google i lokale søk. Eksempler på dette kan være søk som “restauranter i nærheten” eller “klesbutikk Majorstuen”
- Du trenger ikke en hjemmeside for å gjøre dette! Det er gratis og er et verdifullt verktøy for å holde løpende og god kommunikasjon med kundene. Vær flink til å dele relevante bilder og annen informasjon om foretaket ditt.
- En god Google My Business vil også gjøre at selskapet ditt tar mer plass på søk etter din egen merkevare. Er den gjort bra, vil selskapet ditt fremstå solid og profesjonelt ved «brand-søk».
3. Er nettsiden din enkel å navigere?
- Bruker du lang tid på å finne det du er på jakt etter på nettsiden din? Må du klikke deg gjennom unødvendig mange valg før du kommer til mål? Finner du ikke informasjonen du er ute etter?
- Svarer du ja på noen av disse spørsmålene, så må du se nærmere på navigasjon på nettsiden din. Her må du tenke på at det skal være lett for både deg og besøkende å finne frem informasjon eller innhold du har på nettsiden.
- Det burde ikke ta mer enn 3 klikk på nettsiden for informasjonen du er ute etter!
4. Er innholdet på nettsiden din rettet mot spesifikke søkeord?
- Godt innhold rettet mot konkrete søkeord, vil gi dere bedre rangeringer i Google! Her er det viktig at man ikke overdriver gjentagelse av søkeordet, slik at Google oppfatter det som “spam”. Du må heller tenke på at innholdet skal dreie seg rundt “søkeordet”. Godt innhold vil alltid være bra og når du tenker strategisk rundt helt konkrete søkeord, er det mye å vinne!
- Det er viktig at du ikke prøver å ha flere landingssider som rangerer for det samme søkeordet, slik at Google ikke klarer å bestemme seg for hvilken side som skal rangeres. Pass på at innholdet er av kvalitet og du bruker søkeordet i innholdet ditt naturlig.
5. Lag en blogg!
- Å ha en blogg, er veldig smart for SEO. Du vil få økt trafikk til nettsiden og du får flere muligheter til å rangere for flere søkeord gjennom innholdet du velger å dele gjennom bloggen!
- Visste du at 70-80% av mennesker klikker kun på organiske resultater? Ja, blogging tar tid, men om du skaper relevant innhold på en smart måte, vil du raskt oppleve at det er verd strevet. God og rimelig trafikk, er sjelden feil! En bra blogg vil skape nettopp dette for deg.
- Blogging gjør også slik at din virksomhet kan snakke om relevante emner i bransjen din. Dette gir deg muligheten til å skape tillit og troverdighet hos nåværende kunder, potensielle kunder og søkemotorer.
- Bedrifter med en blogg får i tillegg 67% flere leads enn andre bedrifter! (Hubspot)
Ta kontakt med meg for en SEO prat. Vi inviterer gledelig til en kaffe i våre lokaler.
Vi jobber for din synlighet. La oss hjelpe deg med markedsføringen.
Send henvendelse