En landingside er et relevant og fristende sted du leder potensielle kunder til, gjerne via en kampanje, digitale annonser eller søk. En landingsside skal være optimalisert for konverteringer, noe som betyr at alle du sender dit skal gi deg bedre avkastning. Høy konverteringsgrad betyr flere registreringer og mer salg.
For å skape en landingsside som gir høy konverteringsgrad, må du følge noen prinsipper for utforming. Nedenfor finner du 6 prinsipper vi mener er viktige.
1. Lag en oversiktlig landingsside
En god landingsside må være enkel og tydelig. Vær sikker på at du har en god plan og en gjennomtenkt strategi før du utformer landingssiden. En helhetlig brukeropplevelse handler om å lede brukeren til rett sted. En av designernes viktigste oppgave er å få brukeren til å trekkes mot en CTA (Call To Action). Eksempelvis kan en CTA være å fylle ut et skjema eller legge inn en bestilling.
For å hjelpe brukeren til å navigere må alle elementene på landingssiden være organisert på en smart måte. Ikke gjør det vanskelig å finne viktige detaljer. Det skal være intuitivt!
2. Fokuser på ett budskap
Landingssiden skal kun fokusere på ett budskap. Andre produkter og informasjon bør derfor ikke ha noen tilstedeværelse. Ta bort hovedmenyen, footer eller knapper som kan forstyrre, eller får brukeren til å forlate landingssiden.
3. Landingssiden bør gjenspeile kampanjebudskapet
Din landingsside vil sannsynligvis være en del av en digital kampanje som involverer e-postmarkedsføring eller digital annonsering. Innholdet på landingssiden bør derfor være relevant og i tråd med resten av kampanjemateriellet.
For å få til dette, må det være høy gjenkjennelseseffekt i design og budskap. Det kan være bildestil, fargevalg, tekst, CTA, eller en kombinasjon av alle disse.
4. Mobil først!
En landingsside bør fungere godt på mobil – ikke 90 %, men 100 %! Tenk alltid på et mobil-vennlig design som et absolutt minimumskrav. Forsikre deg om at sidene er responsive og kan oppleves perfekt på flere enheter.
5. Et enkelt skjema fungerer best!
Skjemaer bidrar til konverteringsfrekvensen for landingssiden din. En vanlig forvirring er hvor mange felter som kreves i et utfyllingsskjema. Svaret på det er å samle kun den viktigste informasjonen som kreves for å kvalifisere brukeren til neste trinn i prosessen.
6. Lag en takkeside
Vis at du er takknemlig! Gi gjerne en oppmuntrende bekreftelse til de som har benyttet seg av ditt tilbud eller tjeneste om at de har tatt en klok beslutning. Bruk også denne muligheten til å nevne ting du ikke kunne legge på landingssiden. Du kan for eksempel inkludere flere CTA-knapper, sosiale delingsknapper eller annet relevant innhold.