Forfatter

Anders Krokfoss

Publisert

Anders Krokfoss
Publisert
12.4.2023

Hvorfor investere i digital markedsføringsstrategi?

Nettstedet/ websiden er selve kjernen i en vellykket merkevare og markedsføringsstrategi

En gjennomarbeidet webstrategi er en helt avgjørende for at virksomheter kan differensiere bedriften fra konkurrentene. Alt fra å tilby en enhetlig opplevelse på tvers av alle digitale kanaler til å lage innhold for spesifikke målgrupper, vil påvirke den digitale nettstrategien - og merkevaren. En optimalisert nettside og en godt strukturert digital strategi - som henger tett sammen med merkevarestrategien - er derfor avgjørende for vekst og langsiktige suksess. Tette bånd med ditt reklamebyrå/ digitalbyrå er viktig for å utarbeide gode og langsiktige planer.

Her er 8 grunner til at man bør investere i nettstedet og digital markedsføringsstrategi

1. Nettstedet forteller historien til virksomheten.

Et godt designet nettsted kan bidra til å tiltrekke målgruppen og gi dem et sted å lære mer om bedriften og dele dens historie, oppdrag, produkter og tjenester med verden. Ved å bruke SEO-teknikker kan du sikre at nettstedet vises høyere i søkemotorresultatene, noe som gjør det lettere for potensielle kunder å finne virksomheten. Man kan også bruke sosiale medier til å markedsføre nettstedet og få kontakt med potensielle kunder eller klienter. En digital markedsføringsstrategi kan hjelpe med å nå ut til et bredere publikum og fortelle historien på en måte som er både engasjerende og effektiv.

Nøkkelen til dette engasjementet er innholdet, historiefortelling, utforming, funksjonalitet og design: Vi forstår at bedrifter er bemannet av mennesker, som til syvende og sist har behov - akkurat som resten av oss.

Fremtiden er B2P – Business To People

Å være mer modig og engasjerende resonerer faktisk mye med langt flere mennesker og engasjerer dem enda mer.

Tidligere sjef for Saatchi og Saatchi international, Kevin Roberts, sier at følelser driver 80-90 % av beslutningstakingen og det rasjonelle driver de resterende 10-20 %. Folk styres hovedsakelig av følelsene sine og kan bruke en viss rasjonalitet på slutten for å "validere" følelsene sine.

Lenge har man vært bevisste på dette for konsumentmerkevarer - men nå viser vår erfaring og en rekke studier at dette også gjelder for B2B-markedet. Vi er fortsatt mennesker når vi er tilknyttet en virksomhet.

En nettside skal derfor engasjere. I tillegg til de rasjonelle USP-ene (Unique Selling Points), så fokuserer vi også sterkt på en merkevares emosjonelle aspekter – de viktige ESP-ene (Emotional Selling Points). For oss er det ikke bare viktig å definere de visuelle aspektene og funksjonalitet - men også selve sjelen til selskapet. Slik bygges vellykkede merkevarer på tvers av alle bransjer og kundegrupper.

2. En god nettside og digital markedsføringsstrategi kan bidra til å forene alle markedsføringskanalene og aktivitetene.

Godt innhold er det beste verktøyet for å investere i en solid digital markedsføringsstrategi, siden det finnes en rekke måter å gjenbruke det på. Man kan for eksempel lage et blogginnlegg og lage en podcast om samme emne. Dette innholdet kan man deretter kjøre ut i en e-postmarkedsføringskampanje. Alle disse markedsføringskanalene fører trafikk tilbake til nettstedet med potensial til å konvertere.

Å ha en plan for kontinuerlig utvikling av godt innhold for sosiale medier kan for mange være en utfordring. Man bør derfor ha en gjennomarbeidet plan og ambisjon for innholdsproduksjon. Sosiale medier kan være svært avgjørende for den generelle suksessen til virksomheten av mange grunner.

  • Bidra til å øke rekkevidden til bedriftens innhold.
  • Bidra til å dele bedriftens historie og forretningsverdier effektivt.
  • Øker engasjementet med kundene dine.
  • Søkemotorresultater kan enkelt vise bedriftsprofilene dine på nett, og hjelpe flere med å forstå hva du gjør, samt vise posisjonen din.

3. En god digital tilstedeværelse skaper merkevarebevissthet.

Å ha en god nettside og en aktiv profil på sosiale medier kan i betydelig grad hjelpe potensielle kunder med å oppdage og lære om virksomheten. Organisk SEO vil lede trafikk til nettstedet, noe som resulterer i en økning i merkevarekjennskap.

4. Det kan være nøkkelen til å vinne det sosiale søkespillet.

Kundene undersøker vanligvis virksomheten før de kjøper produkter eller tjenester. I dag kan dette søket forekomme ikke bare på en søkemotor som Google, men også på plattformer som YouTube.

En effektiv digital markedsføringsstrategi vil hjelpe med å vinne ved søk på sosiale medier hvis man:

  • Inkluder en aktiv profil på alt innhold på sosiale medier.
  • Bestemmer hvilke kanaler målgruppen bruker regelmessig.
  • Sørger for at man ikke har en utdatert profil.
  • Oppdaterer innholdet regelmessig med engasjerende, relevant innhold for at målgruppen kan besøke nettstedet og lære mer.
  • Bruker alle de tilgjengelige mulighetene til å dele merkevarehistorien og inkludere lenker for å hjelpe virksomheten med å skille seg ut.
  • Prøver alltid å ha konsekvent merkevarebygging i innholdet og nettstedet på sosiale medier.
  • Utnytt søkeord og hashtags for å forbedre synligheten.

5. En optimalisert SEO-strategi kan fremme organisk vekst

SEO står for søkemotoroptimalisering og er prosessen med å rangere nettstedet på toppen av internettsøk. SEO oppnås ved å ha en optimalisert og godt strukturert nettside for de ønskede søkeordene og frasene som er relevante for din virksomhet.

Effektiv SEO-innsats hjelper også med å effektivt gjennomsøke og re-indeksere bedriftens nettsted på søkemotorer som Google, Bing osv. Dette hjelper til med å oppnå bedre rangeringer i forhold til konkurrenter.

6. Kundehistorier kan være uvurderlige i en god markedsføringsplan

Kundehistorier har ikke bare potensial til å påvirke målgruppens beslutninger positivt, de kan også forbedre bedriftens troverdighet. Det er derfor de er et flott verktøy å bruke for tilbakemelding på produktene eller tjenestene til virksomheten. Man kan få anmeldelser fra populære anmeldelsesplattformer, inkludert Yelp, Google Business Reviews, Facebook, Trip Advisor eller til og med en API innebygd på nettstedet. Produkt- og tjenesteanmeldelser er andre gode måter å forbedre SEO på.

7. Nettstedet og digital markedsføringsstrategi kan bidra til å øke kundeengasjementet

Å ha direkte interaksjon med kundene kan være avgjørende for å drive salg, og sosiale medier gir den perfekte plattformen for å gjøre dette uten å investere i ekstra programvare. Dette resulterer i mange fordeler for kundeengasjement.

  • Man kan observere kundenes interesser gjennom offentlige sosiale profiler.
  • Man kan få positive kommentarer og dele dem på nytt som innlegg.
  • Man kan adressere negative tilbakemeldinger før disse kommentarene blir SEO-påvirkende anmeldelser.
  • Man kan få innsikt i hva man kan gjøre bedre, og deretter forbedre produktet eller tjenestene for bedre salg.
  • Man kan bruke hashtags og mer for å oppmuntre brukergenerert innhold som ofte er mer overbevisende.
  • Man kan samarbeide med bransjeprofiler og influensere for å øke antall følgere, brukere, troverdighet og salg.

8. Design avgjørende for markedsføringsstrategi

Når man planlegger en integrert og helhetlig markedsføringsplan og strategi for merkevaren, er webdesign helt avgjørende. Standarden for webdesign er ikke lenger bare funksjonalitet eller synlighet - alt er avhengig av detaljene som fører til hvordan en bruker vil engasjere seg i merkevaren. Alt fra layout, bildebruk og levende bilder til farge jobber disse kritiske elementene sammen for å bygge et digitalt verktøy som, når det brukes strategisk, kan forbedre og forsterke markedsføringsaktivitetene og merkevaren betraktelig.

Det er nå helt opplagt at et merkevarenettsted av høy kvalitet nå er en tett integrert komponent i enhver effektiv digital markedsføringsstrategi, og at forbrukerstandardene for webdesign er høyere enn noen gang. I følge en Gartner-rapport fra 2019 rapporterer "88 % av de spurte B2B-kundene at informasjonen de møtte under en nylig vellykket kjøpsbeslutning var av høy kvalitet."

Forventningene til kundene er altså skyhøye og de bare øker!

Og det ser ut til at, uansett hvilken bransje - et nettsted som er oppdatert, engasjerende, informativt og estetisk tiltalende bygger tillit hos potensielle kunder og kan derfor påvirke kundetilgang og konverteringsfrekvens.

Les mer om hvordan du kan gå frem for ny nettside

Digital markedsføring er viktigere enn noensinne. Lag en god markedsføringsplan!

Et godt utformet nettsted kan være til nytte for en bedrift på mange konkrete måter, inkludert økt salg og potensielle nye kunder. Effektivt utformet og bygget er en flott nettside en egen kampanje, som hele tiden jobber for å støtte opp om merkevaren. Sammenlignet med andre markedsføringstiltak, er et nettsted lett sporbart, slik at merkevarer og virksomheter bedre kan forstå forbrukeratferd og gi innsikt i hva som fungerer og ikke fungerer. Men hvordan kan webdesign påvirke det generelle markedsføringsaspektet til en merkevare?

Differensiering - en del av markedsføringsstrategi

Det er viktig å skille seg fra konkurrentene. Og når et nettsted er utdatert, vil nettstedet mer enn sannsynlig oppleve dårlig konvertering og kundetilgang. Det kan virke fristende å bygge et nettsted i en enkel mal og koble til bedriftsinformasjonen og bli raskt ferdig, men det er ofte ikke så enkelt.

Vår erfaring er at et tilpasset og skreddersydd nettsted med et historiefortellingsperspektiv og tilpasset visuelle effekter, bilder av høy kvalitet og design gjør en kraftfull innvirkning på både markedet og forbrukeren - som ikke glemmes lett.

Brukererfaring

Et godt designet nettsted vil skape en reise og historie som får brukeren til å engasjere, utforske og samhandle med merkevaren. Å bygge meningsfylte førsteinntrykk – fra merke til forbruker – påvirker derfor bunnlinjen og de overordnede målene for en merkevare.

Brukeropplevelse har blitt en helt essensiell investering for en merkevare, med brukere som forventer en autentisk og intuitiv nettside som gjenspeiler merkevarens visjon, perspektiv og servicenivå.

Konvertering - bør ofte inngå i den digitale markedsføringsstrategien

Overvåking av konverteringsfrekvenser når man analyserer beregninger for hvordan et nettsted presterer, er avgjørende for å tilby den ideelle kundeopplevelsen (CX). Fordi konverteringsfrekvens er direkte korrelert til hvordan en bruker engasjerer seg på nettstedet, er det en enormt viktig faktor for et selskap å utnytte når de tar markedsføringsbeslutninger.

Webdesign, når den er riktig utformet for konvertering, påvirker direkte konverteringsfrekvensen.

Hvis en bruker utforsker et nettsted og ikke er i stand til å finne informasjonen de leter etter som et resultat av en dårlig plassert knapp eller uklar navigering, er det sannsynlig at de raskt forlater og går videre til et annet nettsted - kanskje til og med en konkurrents nettside.

Merkepåvirkning

Ved å knytte nettsideutvikling og design til merkevarestrategien, begynner en merkevare å bygge innflytelse hos brukerne, som igjen blir til langsiktig merkelojalitet. Merkelojalitet og tillit oppstår når forbrukeren er lojal mot merkevaren, ikke bare produktene og tjenestene.

Mange variabler påvirker denne påvirkningen, og i økende grad vil en god digital markedsføringsplan knytte disse forbindelsene via et digitalt økosystem. Merkevarepåvirkning er en integrert del av å bygge en merkevare - og kanskje spesielt markedsføring til unge mennesker. Disse yngre generasjonene leter etter merker de kan forholde seg til og føle seg knyttet til.

Når vi nå ser at et økende antall forbrukere vil engasjere seg med merkevarer på nettet før de foretar et kjøp, er det klart at en integrert markedsføringsstrategi for nettsteder er avgjørende for å nå og konvertere potensielle kunder.

Med et solid digitalt fundament på plass, forankret av et godt nettsted, kan et selskap effektivt utnytte positivt merkevaren for å øke salget, bygge PR, generere en robust tilstedeværelse i sosiale medier og lage en helhetlig markedsføringsplan på tvers av alle medier og kanaler.

A2N er blant landets aller mest erfarne og velrennomerte innenfor digital markedsføring, webdesign og webutvikling. Og sammen med noen av bransjens mest erfarne kreative hoder og merkevarebyggere - utvikler vi nettsider som er effektive, engasjerer og som er tett koblet til og spiller sammen med den øvrige markedsføringsstrategien.

TilbakeSe flere artikler
Vi jobber for din synlighet. La oss hjelpe deg med markedsføringen.
Si hei!

Si hei og vi vil ta kontakt med deg :)

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Anders Krokfoss

CEO / Partner & Rådgiver

Teamet

No items found.
Send oss en melding

Ønsker du mer informasjon om en
tjeneste eller et produkt?

Send henvendelse