image alt

Jo Simen Skog

Jobbe med oss?

Send henvendelse

Er det noe vi alle ønsker så er det flere henvendelser og konverteringer på tjenestene eller produktene våre. Og det er summen av veldig mange forskjellige faktorer som påvirker dette.

Før vi setter i gang: “ta en fot i bakken”

Spørsmålet vi stiller her er; hvordan vi skal få flere henvendelser/ konverteringer fra nettsiden. Men før vi går rett på listen over konkrete tiltak for å øke konverteringene er det smart å spole litt tilbake. For vi kan jo gjøre alt rett teknisk, funksjonelt og strukturmessig. Men treffer vi målgruppen? Hvordan kommuniserer vi og har vi en tone of voice som skaper tillitt og oppmerksomhet? Sørger vi for at selskapet skinner slik det fortjener?

Hvis vi er usikre på dette og kanskje har vi en følelse av at vi er litt akterutseilt i kommunikasjonen. Konkurrentene har en stil, form og kommunikasjon på et nivå langt over oss? Ja da er det kanskje her vi bør starte før vi gjør omfattende arbeid med eksisterende nettside. Kanskje nå er tiden for å utvikle en ny kommunikasjonsstrategi og modernisere hele utrykket? Se hvordan vi jobbet med Janus her.

Når vi er trygge på at vi har en tone of voice som treffer, så kan vi se mer på tiltak for å øke konverteringene på nettsiden.

Guide for å øke konverteringene fra nett:

Her er en praktisk og lettlest guide som kan hjelpe deg med å øke konverteringsraten på nettstedet ditt, uavhengig av din bransje eller virksomhetstype.

1. Forstå din målgruppe

Det er viktig å forstå hvem du kommuniserer med. Dette kan du oppnå ved å lage brukerpersonas. Hvem er den ideelle kunden? Nøkkelen her er å forstå kunden. Hvordan kan vi kommunisere for å treffe best mulig? Hva er deres behov, interesser og utfordringer? Ved å kjenne din målgruppe kan du tilpasse innholdet på nettstedet ditt slik at det er relevant og tiltrekkende for dem.

2. Tydelige CTAer (Calls-to-Action)

CTAer er avgjørende for konverteringer. Enten det er “Kjøp nå”, “Book en konsultasjon” eller “Les mer”, må CTAen være tydelig, fristende og plassert strategisk på nettstedet. Fargen, størrelsen og teksten på CTA-knappen kan påvirke konverteringene, så det er lurt å eksperimentere og A/B-teste forskjellige versjoner.

3. Optimaliser nettstedets hastighet

En langsom nettside er døden og skremmer bort kundene dine. Forskning og data underbygger dette og viser at de fleste brukere forlater en nettside hvis den tar mer enn 3 sekunder å laste. Du kan bruke verktøy som Google PageSpeed Insights for å sjekke og forbedre nettstedets hastighet. Om nettsiden din er treg, bør teknisk se hva de kan gjøre. Hva er quick fix og hvilke andre tiltak kan vi gjøre. Om det er store begrensinger her og arbeidet med å gjøre nettsiden raskere blir omfattende, bør det vurderes ny nettside. Les mer om hvordan gå igang med ny nettside og hvordan en Hodeløs CMS kan gjøre nettsiden veldig mye raskere.

4. Mobil først!

Dette er gammelt nytt, men vi ser at det fremdeles syndes en del når det kommer til mobiltilpassede nettsider. I dag er det helt avgjørende at nettstedet er optimalisert for mobil og helst fungerer minst like bra eller bedre. Vi snakker ofte om «mobile first», som er en henvisning til at vi snur på det når vi designer og utvikler. Vi starter altså med mobil – deretter jobber vi mot de andre plattformene. Hvorfor gjør vi det? Jo de fleste nettsider i dag har mer enn 50% trafikk fra mobil, og da bør du prioritere deretter.

Et responsivt design sikrer at nettstedet ser bra ut og fungerer feilfritt på alle enheter, fra desktop til mobil og nettbrett.

5. Hvem er dere og hva står dere for?

Vi er nå litt tilbake til innledningen til denne artikkelen. Men det å ha et godt utrykk og  kommunikasjon alene er ikke nok. Du bør også få frem selskapets verdier og visjon

Hvem er dere, hva skiller dere fra konkurrentene og hva står dere for? Hvorfor er dere?

Når besøkende kommer til nettstedet ditt, bør de umiddelbart forstå hva du tilbyr og hvorfor de skal velge deg. Ditt verdiutsagn bør være kort, konsist og plassert der det er lett synlig. Budskapet bør være enkelt, tydelig og gis oppmerksomhet, gjerne som det første du ser på forsiden. Se forsiden til Backer Skeie som eksempel på dette.

6. Bygg tillitt og troverdighet.

Kundevurderinger, referanser, sertifiseringer og logoer av kjente partnere og kunder kan alle øke tilliten til nettstedet ditt. Når besøkende ser at andre har hatt en god opplevelse med virksomheten din, er de mer sannsynlig å konvertere. Jungeltelegrafen fungerer fremdeles og vi liker «å handle i flokk». Jo høyre grad av involveringsprodukt eller involveringstjeneste dere selger, jo viktigere er dette punktet. Vis at dere leverer og er tryggheten selv, gjennom andre. Det er lett å si at dere er flinke selv, men alt blir mye mer troverdig når du får andre til å si det.

7. Enkel navigasjon konverterer bedre

Et oversiktlig og intuitivt design gjør det enkelt for brukere å finne det de leter etter. En god regel er at brukeren bør kunne nå ønsket side med maks tre klikk. Grunnlaget for god navigasjon gjøres ofte i starten av et nytt webprosjekt, men det er mulig å sette en fot i bakken og gjøre en omfattende omstrukturering av en eksisterende nettside. Men om dere er i prosess om ny nettside, så er det veldig viktig å jobbe grundig med planlegging av navigasjon. Gjør dette sammen med noen eksperter.

8. Kvalitetsinnhold skaper flere henvendelser

Om ikke det viktigste så er godt innhold kjernen i alt markedsarbeid og vi kan ikke få understreket nok, hvor sentralt innhold er for å lykkes.

Innhold av høy kvalitet kan ikke bare forbedre SEO (søkemotoroptimalisering), men også engasjere besøkende og overbevise dem om å ta ønsket handling. Enten det er blogginnlegg, produktbeskrivelser eller videoer, bør innholdet ditt være relevant, verdifullt og godt skrevet. Les mer om Innholdsproduksjon og SEO

9. A/B-testing

For å finne ut hva som fungerer best, kan du prøve A/B-testing. Dette innebærer å lage to forskjellige versjoner av en side eller et element og se hvilken som presterer best i forhold til konverteringer.

10. Optimaliser skjemaer

Hvis du har skjemaer på nettstedet ditt, for eksempel for nyhetsbrevpåmelding eller bestilling, bør de være så enkle og intuitive som mulig. Fjern unødvendige felt og bruk tydelige instruksjoner for å redusere friksjonen for brukerne.

Bonuspunkt – Med film og animasjon blir det flere henvendelser

Vise du at nettsider som bruker film og animasjoner på en smart måte, konverterer vesentlig bedre? Videomarkedsføring er en av de mest effektive formatene innen markedsføring. Og det er ikke rart; over 80 % av firmaene som benytter seg av videomarkedsføring sier at markedsføring med film er den direkte årsaken til salgsøkning, i føle Hubspot. Animasjoner har den egenskap at det kan forenkle og tydeliggjøre kompliserte prosesser og tjenester. Og det er et fantastisk medie til å fortelle en historie. Vi ønsker budskap som kommer fort til poenget, og vi vil at det skal være enkelt og underholdende på samme tid.

Oppsummering

Økende konverteringer på nett er en kombinasjon av teknikk, design, innhold og psykologi. Men husk å ta en god fot i bakken før du går igang med arbeidet. Har vi rett kommunikasjon og tone of voice?

Ved å forstå din målgruppe, tilby klare «value propositions» skape tillit og kontinuerlig optimalisere brukeropplevelsen, er det gode muligheter for at du vil oppnå det store målet med alt markedsarbeidet – nemlig få flere henvendelser og skape mer omsetning. Det er viktig å huske på at konverteringsoptimalisering er en pågående prosess, og det vil alltid være rom for forbedring. Så hold deg oppdatert, test forskjellige strategier og lær av resultatene for å oppnå best mulig ytelse på nettstedet ditt. Og husk, bruk av film og animasjon på en rett måte, vil øke salget på nettsiden din.

Teamet

alt tecxt

Ola Marvin Vodal

Spesialist digital markedsføring

Send oss en melding

Ønsker du mer informasjon om en tjeneste eller et produkt?