Her kommer 6 viktige punkter for økt organiske synlighet.
1. Introduksjon til organisk synlighet
Organisk synlighet er kort og greit hvordan nettsiden din rangerer i søkemotorer sett bort fra betalt reklame. Høyere synlighet betyr som hovedregel mer trafikk og flere henvendelser. En bonus er at god organisk synlighet også gir gode effekter for alt av betalte annonser. Les mer om hva vi mener med SEO + SEM = Sant
2. Grunnleggende SEO
Prosessen med å forbedre nettsidens organiske synlighet i søkemotorer er kjernen for all SEO og organisk synlighet. For å øke den organiske synligheten til nettsiden må du både jobbe med nettsiden (On-page) og med eksterne elementer (Off-page).
On-page SEO: Forbedring fra innsiden
Tittel-tagger & Meta-beskrivelser: Disse elementene er avgjørende for hvordan søkemotorer og brukere oppfatter innholdet ditt. I søkemotorenes spede begynnelse kom man langt bare ved å jobbe med dette. I dag er dette bare en av mange elementer.
Innhold: Godt og relevant innhold av en viss lengde er avgjørende for alle de søkeordene du ønsker å rangere på. Ja det er en omfattende jobb å utvikle innhold for alle viktige søkeord, men det betaler seg. Start et sted og bygg gjerne sten for sten.
Innholdskvalitet: Innholdet må ha høy kvalitet, være ekte og relevant. Høy kvalitet korrelerer direkte med høyere rangeringer.
URL-struktur: En ren og beskrivende URL kan forbedre brukeropplevelsen betydelig. Dette medfører at at Google gir deg bedre score. Vi ser ofte at kunder opplever mer trafikk og betydelig mer henvendelser etter at de har ryddet opp her og optimalisert nettsiden for smart url.
Lastehastighet: Forsinkelser på noen få tiendeler kan redusere konverteringer. Om konkurransen er stor for dine produkter eller tjenester, må vi jobbe med detaljene. En forbedring av lastehastighet kan utgjøre forskjellen på om du rangerer på side 2 eller kommer helt til topps.
Off-page SEO: Din digitale omdømmebygging:
Kvalitetsbaklenker: Lenker inn til nettsiden din fra sider som blir oppfattet seriøse og med mye autoritet. Sagt på en annen måte er dette anbefalinger i den digitale verden. Det å jobbe med lenker inn til nettsiden din vil på sikt øke troverdigheten til nettsiden din og gi bedre effekt. Lenker fra andre nettsider med autoritet innenfor ditt fagområde gir økt troverdighet som igjen ofte fører til at din nettside vil rangerer høyere på dette ordet. Dette krever en god strategi og en god porsjon tålmodighet. Men til gjengjeld vil dette virkelig kunne bidra til å øke den organiske synligheten.
Gjesteblogging: Dette er en flott måte å øke publikummet ditt. Ved å skrive for anerkjente nettsteder i bransjen din, kan du etablere deg selv som en autoritet.
3. Lokal SEO: Ta plass i ditt lokale marked
Google My Business er avgjørende for lokal SEO/ organisk synlighet. Dette fører til at bedriften din kommer opp på Google i lokale søk. Eksempler på dette kan være søk som “restauranter i nærheten” eller “klesbutikk Majorstuen”
Du trenger ikke en hjemmeside for å gjøre dette! Det er gratis og er et verdifullt verktøy for å holde løpende og god kommunikasjon med kundene. Vær flink til å dele relevante bilder og annen informasjon om foretaket ditt og holde kontoen oppdatert.
En god Google My Business vil også gjøre at selskapet ditt tar mer plass på søk etter din egen merkevare. Er den gjort bra, vil selskapet ditt fremstå solid og profesjonelt ved «brand-søk».
Lokale anmeldelser: Positive lokale anmeldelser kan fungere som et kvalitetsstempel for potensielle kunder og gir økt troverdighet og synlighet. Kan du påvirke de fornøyde kundene dine til å legge igjen en anmeldelse?
4. Teknisk SEO: Sikre at søkemotorene forstår deg
Robots.txt & XML-sitemap: Dette hjelper søkemotorer med å indeksere nettsiden din effektivt.
Nettsidens arkitektur: En intuitiv struktur kan forbedre både brukeropplevelsen og søkemotorindekseringen. Bruker du lang tid på å finne det du er på jakt etter på nettsiden din? Må du klikke deg gjennom unødvendig mange valg før du kommer til mål? Finner du ikke informasjonen du er ute etter? Svarer du ja på noen av disse spørsmålene, så må du se nærmere på navigasjon på nettsiden. Her må du tenke på at det skal være lett for både deg og besøkende å finne frem informasjon eller innhold du har på nettsiden. Det burde ikke ta mer enn 3 klikk på nettsiden for informasjonen du er ute etter!
5. Innholdsstrategi: Ditt langvarige våpen for organisk synlighet
Kvalitetsinnhold presentert på en brukervennlig måte, er konge. Godt innhold rettet mot konkrete søkeord, vil gi dere bedre rangeringer i Google. Her er det viktig at man ikke overdriver gjentagelse av søkeordet, slik at Google oppfatter det som “spam”. Du må heller tenke på at innholdet skal dreie seg rundt “søkeordet”. Godt innhold vil alltid være bra og når du tenker strategisk rundt helt konkrete søkeord, er det mye å vinne. Forsøk å unngå å ha flere landingssider som rangerer for det samme søkeordet, slik at Google ikke klarer å bestemme seg for hvilken side som skal rangeres. Pass på at innholdet er av kvalitet og du bruker søkeordet i innholdet ditt naturlig.
Måten du formidler et budskap på vil ha mye å si for hvordan leseren oppfatter deg. En ekte, nær og ærlig fremtoning i kommunikasjonen vil knytte leseren tettere til merkevaren din og skape en nær relasjon. Vi mener at alle har en historie å fortelle og at det er historien som skaper den gode kontakten med kunden din.
Innhold må først og fremst skrives for brukerne og være tilpasset det de søker etter, deretter optimaliseres for søkemotorene. Vi må tenke på begge samtidig. Om man kun skriver for søkemotorer, vil ikke språket engasjere. Om man ikke tenker på søkemotorer, kan man fort skrive seg litt bort og bruke begreper som ikke brukes noe særlig blant målgruppen. Først og fremst skriver vi for brukeren, men har søkemotorer i tankene og bruker analyseverktøy aktivt for å sikre merverdi for tekstene. Og en ting er likt for begge, innholdet må oppleves relevant. Er det ikke relevant, forsvinner brukerne raskt. Samtidig må innholdet være såpass unikt at det fanger brukeren i løpet av noen få sekunder.
Innhold er både det viktigste og det vanskeligste arbeidet med organisk synlighet og søkemotoroptimalisering
6. Måling og analyse av organisk synlighet: Det du ikke måler, kan du ikke forbedre
Når vi jobber med organisk synlighet for nettsiden er vi helt avhengig av å følge med, måle og analysere. Ved hjelp av verktøy som Google Analytics og Search Console kan du spore din SEO utvikling og suksess. Jobb med måling og analyse regelmessig. Husk at du må ha litt tålmodighet i SEO arbeidet ditt. Det tar lenger tid enn tidligere å få de rangeringene du fortjener. Spesielt tregt går det om du har lansert ett nytt domene og nettside. Dette har sammenheng med at det er veldig mye svindelsider på nett i dag. Google bruker derfor godt med tid før siden din blir akseptert og gir deg fullverdig effekt av arbeidet du har lagt ned. På nye sider, er det ikke uvanlig at du må se hele 6 mnd fremover før du ser resultatene.
Konklusjon
Å øke den organiske synligheten til nettsiden din er en kontinuerlig prosess, men ved å følge disse prinsippene og jobbe tålmodig og målrettet, vil du komme langt.
Ønsker du mer informasjon om en tjeneste eller et produkt?